کاربرد و نحوه استفاده چسب پلی اورتان چگونه است؟

#

کاربرد و نحوه استفاده چسب پلی اورتان چگونه است؟

1402/09/07

کاربرد و نحوه استفاده چسب پلی اورتان چگونه است؟

امروزه چسب ها، نقش مهم و اساسی در صنایع مختلف به خصوص صنعت چوب دارند. به وسیله چسب ها، اتصال سازه های چوبی علاوه بر سبک بودن، محکم و قوی می شوند. برای این منظور، از چسب های مختلفی استفاده می شود که یکی از مهم ترین آن ها، چسب پلی اورتان است. در این مطلب، به تعریف چسب پلی اورتان، بررسی کاربرد ها و چگونگی استفاده از آن می پردازیم.

چسب پلی اورتان چیست؟

چسب های پلی اورتان، از پلیمر های اورتان با مواد شیمیایی ساخته شده اند که اغلب حاوی مواد افزودنی دیگری نیز هستند. به دلیل دارا بودن مقاومت بالا در برابر فشار، در بیشتر سازه هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند، از این چسب استفاده می شود. به طور کلی از این چسب ها، در جهت پر کردن درز ها و یا آب بندی استفاده می شود. در مکان هایی با درصد رطوبت بالا، استفاده از چسب پلی اورتان گزینه مناسبی است.

انواع چسب پلی اورتان

چسب های پلی اورتان موجود در بازار، از لحاظ ویژگی های ساختاری انواع مختلفی دارند:
چسب پلی اورتان معمولی
چسب پلی اورتان سریع
چسب پلی اورتان اهسته
چسب پلی اورتان ضدآب
چسب پلی اورتان در دمای بالا

کاربرد های چسب پلی اورتان

همان طور که گفته شد، از چسب پلی اورتان در موارد بسیاری از جمله آب بندی ها، عایق بندی نما های شیشه ای و در و پنجره، ساخت مبلمان، مخازن آب آشامیدنی و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. علاوه بر این موارد، این چسب ها در صنایع مختلف نیز کاربرد فراوانی دارند، که در ادامه برخی از این صنایع را بررسی می کنیم.
صنایع خودرو سازی: چسب های پلی اورتان کاربرد های زیادی در صنعت خودرو سازی دارند. از این چسب ها، در ساخت انواع شیشه های جلو پنجره، ورق های قالب سازی کامپوزیت و نیز اتصال فیبر شیشه ای پلاستیک استفاده می شود. چسب پلی اورتان بر پایه آب است و به همین دلیل برای اتصال قطعات و اجزای داخلی خودرو و یا لوازم جانبی مورد استفاده قرار می گیرد.
صنایع بسته بندی: در صنعت بسته بندی، از انواع مختلف چسب پلی اورتان استفاده می شود. این چسب ها شامل چسب پلی اورتان بر پایه آب، چسب پلی اورتان بر پایه حلال، چسب پلی اورتان بدون حلال و چسب پلی اورتان داغ می باشند.
صنایع چوب: چسب های به کار رفته در این صنعت، به شکل مایع هستند که می توان در دمای محیط نیز از آن ها استفاده کرد. این چسب ها، مقاومت و انعطاف پذیری بالایی دارند و به همین دلیل می توان به جز چوب در الیاف نساجی، فلز و پلاستیک هم کاربرد داشته باشند.
صنایع چاپ: در صنعت چاپ و جوهر، از چسب های پلی اورتان بر پایه آب استفاده می شود. این نوع چسب ها به دلیل ویژگی هایی مانند مقاومت بالا، چسبندگی قوی، رنگ روشن، غیر قابل اشتعال بودن، کنترل راحت و غیره در صنعت چاپ رنگی مورد استفاده قرار می گیرند.
صنایع ساختمان سازی: چسب های پلی اورتان، در صنعت ساختمانی نقش مهمی دارند. این چسب ها دارای ساختاری غیر سمی و بدون آلایندگی هستند و از آن ها در مواد پی وی سی، تولید ساندویچ پنل و نیز پوشش های ضد آب استفاده می شود.
صنایع کفش: امروزه تولید کفش با استفاده از چسب های پلی اورتان بر پایه آب، رونق زیادی پیدا کرده است. چسب های کفش پلی اورتان با داشتن ویژگی هایی مانند افزایش مقاومت و انسجام بالا، در صنعت کفش و توسعه و گسترش آن نقش مهمی دارند.

مزایای استفاده از چسب پلی اورتان

از مهم ترین مزایای این چسب ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مقاومت بالا در برابر عوامل جوی
ضدآب بودن
افزایش چسبندگی
انعطاف پذیری بالا
عدم وجود مواد سمی و مضر
مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی
مناسب برای سطوح و بستر های حساس
به کار گیری و اجرای آسان

چگونگی استفاده از چسب پلی اورتان

قبل از استفاده از چسب پلی اورتان، ابتدا لازم است سطح مورد نظر را تمیز کنید. به طوری که هیچ گرد و غباری روی آن باقی نماند. در صورت استفاده از چسب پلی اورتان کارتریجی، دهانه آن را باز کرده و بعد از قسمت انتهای چسب، آن را برش بزنید. پس از این کار، چسب را در مخزن یا گان مخصوص بگذارید. با فشار دادن اهرم، از چسب بیرون آمده استفاده کنید. اگر چسب پلی اورتان شما از نوع سوسیسی باشد، باید ابتدا مخزن را آماده کنید. به این صورت که دهانه اهرم را فشار داده و بعد فلنج پلاستیکی را به آن وصل کنید. سپس، دهانه را ببندید و دهانه جلویی را باز کنید. چسب را در گانر قرار داده و سر آن را با قیچی برش بدهید. حال، با فشار روی اهرم، چسب را خارج کرده و از آن استفاده کنید.

ویژگی های اصلی چسب پلی اورتان

چسب های پلی اورتان، با داشتن قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فرد، همواره مورد استفاده قرار گرفته اند. در این جا به برخی از این ویژگی ها اشاره می کنیم.
قابلیت چسبندگی به مواد مختلف: چسب پلی اورتان، قابلیت ترکیب شدن با سطوح متخلل و غیر متخلل را داشته و به راحتی به تمام مواد و مصالح می چسبد. از این جهت در چسباندن مواد مختلفی مثل شیشه، فلز، سنگ و غیره کاربرد دارد.
طول عمر مفید: چسب های پلی اورتان دارای طول عمر حداقل 10 ساله هستند. به عبارت دیگر، این چسب ها تا 10 سال بدون تغییر رنگ، ترک خوردگی، تغییر حجم و غیره مقاومت داشته و ماندگاری خود را حفظ می کنند.
زمان گیرایی چسب بالا: گیرایی چسب پلی اورتان به صورتی است که مصرف کننده بتواند فرایند عملیات را کامل انجام دهد. 
رنگ پذیری بالا: از ویژگی های بسیار خوب این چسب ها، رنگ پذیری بالای آن ها می باشد. این امر به دلیل وجود پایه پلی اورتانی موجود در این چسب ها است.

نکات ایمنی استفاده از چسب پلی اورتان

لازم است در زمان کار با چسب پلی اورتان، به نکات ایمنی دقت کنید. ترجیحا از عینک ایمنی، ماسک و دستکش یک بار مصرف استفاده کنید. بهتر است قبل از شروع کار با چسب، برگه اطلاعات ایمنی را با دقت مطالعه نمایید. در صورت تماس چسب با پوست، باقی مانده چسب را با آب گرم و صابون پاک کنید.

نظرات کاربران
02166761519