#

چسب مخصوص صنایع چوب

1402/06/02

چسب ها یکی از پرکاربردترین و مهم ‌ترین مواد اولیه در صنایع مختلف به شمار می ‌روند. این محصولات به شکل ‌های گوناگونی فرموله می‌ شوند و می ‌توان از آن ها هم برای مصارف صنعتی و هم برای مصارف خانگی استفاده کرد. صنایع چوب از بزرگ ترین متقاضیان و مصرف کنندگان چسب صنعتی هستند. تولید کنندگان به جهت کاربردهای گسترده چسب بر آن شدند تا با استفاده از فرمولاسیونی خاص محصولات را کاملاً به صورت سفارشی سازی شده تهیه و روانه بازار کنند. بنابراین ممکن است چسبی که در صنایع چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد از نظر قدرت چسبندگی با چسب ‌های معمولی و طبیعی کمی تفاوت داشته باشد. در این مطلب قصد داریم با چسب مخصوص صنایع چوب و ویژگی ‌های آن بیشتر آشنا شویم.

چسب چوب چیست؟

وقتی می‌گوییم چسب چوب، منظورمان چسبی است که به صورت خاص و ویژه برای صنایع چوب و نجاری تولید شده است. این چسب‌ ها همانطور که از نامشان برمی‌آید قابلیت چسباندن و متصل کردن دو سطح یا قطعه چوبی را دارند. ترکیبات و مواد تشکیل دهنده این نوع چسب ها به گونه ‌ای است که می ‌توانند استحکام بسیار بالایی میان سطوح ایجاد کنند. البته ممکن است برای چسباندن سطوح چوبی به یکدیگر از چسب‌ های دیگری نیز استفاده شود. اما بهتر است بدانید که قدرت چسبندگی و میزان استحکامی که چسب چوب روی مقاطع چوبی ایجاد می‌کند با دیگر چسب ‌ها قابل مقایسه نیست. 

امروزه بسیاری از صنعتگران در صنعت چوب و نجاری در اغلب موارد به جای استفاده از پیچ و میخ برای اتصال دو قطعه چوبی به یکدیگر از چسب چوب استفاده می‌کنند. با این حال که چسب چوب کاربردهای بسیار گسترده ‌ای در صنعت نجاری و چوب دارد، اما برای اینکه بتوانید استفاده بهینه ای از آن داشته باشید بایستی ابتدا با انواع چسب و روش استفاده از آن ها آشنا شوید. ابتدا به بررسی مهم ‌ترین ویژگی ‌های چسب چوب مخصوص صنایع می پردازیم:

این چسب ‌ها بر پایه همو پلیمر پلی وینیل استات ساخته شده اند. 
چسب مخصوص چوب معمولاً بدون بو است.
این چسب ‌ها قابلیت حل شدن در رنگ‌ های پلاستیکی و آب را دارند.
از نظر ظاهری شکل آن ها چیزی شبیه به شیر و به رنگ سفید است.( این چسب ‌ها به رنگ زرد نیز در بازار موجود هستند.)
این چسب ها از غلظت بسیار بالایی برخوردارند و معمولاً در صنعت نجاری نیازی به رقیق کردن چسب نیست.
علاوه بر کارگاه ‌های نجاری، می ‌توان از چسب چوب برای مصارف خانگی جهت چسباندن پایه مبل و میز، تخت، تابلو و… نیز استفاده کرد.

مهم ترین کاربردهای چسب چوب

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، چسب چوب به دلیل قدرت چسبندگی بالایی که دارد علاوه بر کارگاه‌ های نجاری و صنایع چوب می ‌تواند برای موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد. از مهم ترین کاربردهای چسب چوب عبارتند از:
کاربرد در صنعت مبلمان سازی
استفاده برای متصل کردن و چسباندن قطعات چوبی مختلف یکدیگر
کاربرد در صنعت تابلو سازی
کاربرد در صنعت ساختمان سازی برای چسباندن قطعات گچی 
کاربرد در صنعت ام دی اف سازی 
کاربرد برای چسباندن انواع کاغذ و مقوا
کاربرد برای چسباندن پارچه و چرم
کاربرد در تولید صفحات منبران

انواع چسب چوب

زمانی که تصمیم به خرید چسب چوب می‌گیرید معمولاً گزینه ‌های متعددی به شما پیشنهاد می ‌شوند. تنوع این محصولات می ‌تواند انتخاب را برای شما کمی سخت کند. به خصوص زمانی که اطلاعات کافی در مورد ویژگی ‌ها و ترکیبات به کار رفته در این چسب ‌ها ندارید. شما باید قبل از خرید حتماً مورد کاربری خود را به طور دقیق مشخص کرده و متناسب با آن بهترین نوع چسب چوب را تهیه کنید. 
گاهی اوقات نیازی به خرید چسب ‌های بسیار قوی نیست. بنابراین شما با تهیه یک چسب معمولی می ‌توانید هم نیاز خود را برطرف کرده و هم در مصرف هزینه ‌هایتان صرفه‌ جویی کنید. در ادامه با معرفی انواع چسب چوب، شما را در انتخاب یک محصول کاربردی و مناسب همراهی می‌کنیم.

چسب چوب پلی اورتان

چسب چوب‌ های پلی‌ اورتان در بازار به چسب چوب ضد آب نیز معروف هستند. اما لازم است بدانید که استفاده طولانی مدت از آن ها در آب توصیه نمی ‌شود. از مهم ترین ویژگی ‌ها و خصوصیات این نوع چسب می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و رطوبت محیط
مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش که باعث شده بهترین گزینه برای استفاده در محیط‌ های بیرونی باشند.
این چسب ‌ها زرد رنگ هستند.
پس از استفاده تغییر حالت نداده و دچار ترک خوردگی نمی ‌شوند.
از آن جایی که در زمان استفاده از چسب پلی اورتان نیاز است که فضا کمی رطوبت داشته باشد، این چسب ‌ها کارایی چندان بالایی در محیط ‌های خشک ندارند.
معمولا دوام و ماندگاری این چسب ‌ها حدود یک سال است و در صورت باز شدن چسب و نفوذ رطوبت به داخل آن به سرعت قدرت چسبندگی خود را از دست می ‌دهند.
ترکیبات به کار رفته در این چسب سمی و سرطان زا هستند و به این دلیل در زمان استفاده از این محصولات بایستی حتماً از ماسک و دستکش ایمنی استفاده کرد. 

چسب چوب اپوکسی

چسب ‌های اپوکسی نیز خاصیت ضد آب داشته و در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند. کاربردهای بسیار گسترده چسب اپوکسی در تعمیر و ساخت قایق باعث شده تا این محصولات در بازار به چسب قایق نیز شناخته شوند. برخلاف چسب پلی اورتان، چسب‌ های اپوکسی مقاومت چندان زیادی در برابر اشعه یووی نداشته و از این رو گزینه مناسبی برای استفاده در محیط ‌های بیرونی نیستند. یکی دیگر از رایج ‌ترین موارد مصرف چسب چوب اپوکسی استفاده از آن برای درزگیری و پر کردن حفره ‌ها و شکاف‌ ها است. 

چسب ‌های وکیوم تک جزئی و دو جزئی

از پرکاربردترین و پرمصرف ‌ترین چسب ‌ها در صنعت چوب، چسب ‌های وکیوم هستند که در دو نوع تک جزئی و دو جزئی به بازار عرضه می ‌شوند. در صنعت کابینت سازی به خصوص کابینت ممبران به وفور از چسب ‌های وکیوم استفاده می‌ شود. این چسب ها در برندها و مدل ‌های مختلفی در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرند و معمولاً برای استفاده می ‌بایست ابتدا آن ها را تحت حرارت قرار داد.
آن چیزی که سبب تفاوت چسب ‌های وکیوم تک جزئی و دو جزئی می ‌شود نحوه استفاده و قرار دادن آن ها بر روی چوب است. چسب ‌های تک جزئی همانطور که از نامشان پیداست برای استفاده احتیاجی به جزء دیگر ندارند. همچنین این چسب ‌ها از مقاومت حرارتی بسیار بالایی برخوردار هستند. در مقابل؛ چسب‌ های وکیوم دو جزئی به تنهایی قابل استفاده نیستند و بایستی ابتدا آن ها را با ماده ‌ای به نام ایزوسیانول ترکیب کرد. این ماده به چسب کمک می‌کند تا آماده قرار گرفتن درون دستگاه وکیوم شود. چسب ‌های دو جزئی به دلیل هزینه بیشتر، سنگین ‌تر بودن و طولانی بودن زمان استفاده در مقایسه با چسب ‌های تک جزئی فروش کمتری دارند. 

چسب مخصوص پرس گرم

چسب ‌های مخصوص پرس گرم به رنگ کرم، با حالت مایع و از نوع اوره فرمالدئید هستند. معمولا برای پرس کردن روکش بر روی چوب و یا ساخت تخته ‌های چند لایه از این چسب ها استفاده می‌ شود. همانطور که از نام این محصولات پیداست برای اینکه بتوانند بعد از اعمال بر روی سطح مورد نظر سخت شده و قدرت چسبندگی خود را به رخ بکشند بایستی توسط دستگاه ‌های پرس مخصوص تحت گرما و فشار قرار بگیرند. در بسیاری از درب ‌های روکش ‌دار چوبی که در ساختمان ‌ها مشاهده می ‌شوند از این نوع چسب استفاده شده است.

چسب PVA

یکی از انواع چسب چوب که بیشترین استفاده را در مصارف خانگی دارد، چسب PVA است. چسب های PVA یا پلی وینیل استات جزء مقرون به صرفه ‌ترین چسب‌ های صنعتی هستند که دسترسی به آن ها بسیار راحت و آسان است. از آن جایی که بعد از اعمال چسب PVA بر روی سطح مورد نظر و خشک شدن آن، اثرات چسب نمایان است، توصیه می ‌شود بعد از استفاده و چسباندن سطوح مورد نظر به یکدیگر، باقیمانده‌ های چسب به کمک یک پارچه تمیز شوند.

چسب سینواکریلات

در بسیاری از صنایع و حتی مصارف خانگی برای چسباندن دو قطعه چوبی از این نوع چسب استفاده می ‌شود. دو ویژگی بسیار بارز چسب سینواکریلات، استحکام و سرعت بالای چسبندگی آن است. یعنی زمانی که شما برای چسباندن دو قطعه چوبی به یکدیگر از این چسب استفاده می‌کنید، در کوتاه ‌ترین زمان ممکن اتصال رخ می ‌دهد. اگر برای چسباندن دو قطعه زمان زیادی ندارید می ‌توانید از این چسب استفاده کنید که پس از اعمال روی سطح سریعاً خشک می ‌شود. گاهی اوقات نیز صنعتگران برای روند سریع خشک شدن چسب از اسپری ‌های فعال کننده استفاده می‌کنند. 

مزایای استفاده از چسب چوب صنعتی

چسب مخصوص صنایع چوب دارای مزایای بی ‌شماری است که در این بخش به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:
این چسب ‌ها از بافت بسیار نرم و روانی برخوردار هستند. بنابراین پس از استفاده به سرعت به منافذ چوب رخنه کرده و یک اتصال بسیار محکم و قوی ایجاد می‌کنند. استحکام بالای این چسب ‌ها باعث می ‌شود تا قطعات متصل شده دوام و طول عمر بالاتری داشته باشند. 
معمولا این چسب ‌ها نیازی به حل شدن درون آب ندارند و استفاده از آن ها بسیار آسان و راحت است.
قابلیت حلال شدن در رزین ‌های پلاستیکی
قدرت چسبندگی فوق العاده بالا و عدم تخریب در برابر شرایط محیطی مختلف
بدون بو
بدون نیاز به حلال ‌های شیمیایی

نظرات کاربران
02166761519