#

انواع چسب ساختمانی

1402/07/01

چسب ها کاربرد بسیار زیادی در صنایع دارند. طبیعتاً همه ما به خوبی می‌ دانیم که وظیفه اصلی چسب برقرار کردن یک اتصال محکم میان دو سطح مختلف است. اما علاوه بر این، بسیاری از چسب ‌های صنعتی برای عایق کاری گرمایی و الکتریکی در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از این چسب ‌ها، چسب ‌های ساختمانی هستند که نقش مهمی در فرایندهای ساخت و ساز ایفا می‌کنند. چسب ‌های ساختمانی در مقایسه با چسب‌ های معمولی که در زندگی روزمره از آن ها استفاده می‌کنیم از قدرت چسبندگی بالاتری برخوردار هستند و سازگاری زیادی با سطوح سخت دارند. در این مطلب قصد داریم با انواع چسب ساختمانی و ویژگی ‌های هر کدام آشنا شویم.

 

انواع چسب ساختمانی

در صنعت ساختمان سازی از مصالح و مواد مختلفی استفاده می ‌شود. در گذشته برای اتصال مقاطع به یکدیگر، این اتصالات فلزی بودند که بیشترین کاربرد را داشتند. اتصالاتی همچون پیچ و مهره. همچنین برای عایق کاری شکاف ‌ها و درزها معمولاً از ملات گچ و سیمان استفاده می ‌شد. البته که این مواد اولیه همچنان نیز در صنایع ساختمان سازی کاربردهای خود را دارند. اما با این حال، اهمیت استفاده از چسب ‌های ساختمانی را نمی ‌توان نادیده گرفت. 
سازندگان در بسیاری از مواقع ترجیح می ‌دهند به جای استفاده از اتصالات معمول فلزی از چسب استفاده کنند. چسب ‌های ساختمانی با قدرت چسبندگی فوق العاده بالایی که دارند، قادر هستند سطوح مختلف را به طور دائمی به یکدیگر متصل کرده و اتصالات بسیار قوی در آن ها ایجاد کنند. استفاده از چسب ساختمانی مزایای دیگری نیز دارد. که از آن جمله می ‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
طبق توضیحات گذشته چسب ‌های ساختمانی با سطوح مختلفی همچون چوب، شیشه، بتن، سنگ و… سازگاری دارند و می ‌توانند چسبندگی لازم را در آن ها ایجاد کنند.
برای مونتاژ کردن سطوح بزرگ، استفاده از چسب ‌های ساختمانی بهترین انتخاب ممکن است.
بهترین روشی که می ‌توان برای ساخت پنجره‌ های دوجداره، ساندویچ پانل ‌ها و همچنین تخته‌ های کامپوزیت به کار برد، استفاده از انواع چسب ساختمانی است.
چسب ها در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار هستند. به همین دلیل زمانی که از آن ها برای عملیات عایق کاری یا اتصال سطوح استفاده می ‌شود، خروجی کار بسیار یکنواخت و زیباست.
استفاده از چسب‌ های ساختمانی از نظر اقتصادی به نفع سازندگان خواهد بود.
چسب ‌ها در برابر آب، رطوبت و خوردگی دوام و مقاومت بالایی دارند.
چسب‌ های ساختمانی تنوع بالایی در بازار دارند. در ادامه تنها به چند مورد از آن ها اشاره می‌کنیم.

 

چسب کاشی

از نام این چسب کاملاً واضح و پیداست که مورد مصرف آن چیست و در صنعت ساختمان سازی برای چه اموری استفاده می ‌شود. معمولا در زمان نصب کاشی و سرامیک به دیوارها و کف ساختمان نیاز به ملات ساختمانی است تا بتوان اتصالات لازم را برقرار کرد. استفاده از چسب کاشی در این مورد بهترین اقدام ممکن است. 
جالب است بدانید همانطور که کاشی ‌ها و سرامیک ‌ها با تنوع بالایی به بازار عرضه می ‌شوند، چسب کاشی نیز بسیار متنوع است و مدل ‌های مختلفی دارد. بنابراین شما می ‌توانید با توجه به نوع کاشی و سرامیک از بهترین مدل چسب برای اتصال آن ها استفاده کنید. اگر بخواهیم یک تقسیم بندی برای چسب کاشی ارائه کنیم، می ‌توانیم آن را در دو گروه کلی زیر قرار دهیم:
چسب کاشی پودری: این چسب ‌ها برای استفاده باید حتماً با آب ترکیب شده و به شکل دوغاب درآیند. چسبندگی بالایی که این نوع چسب پس از اعمال روی سطح مورد نظر ایجاد می‌کند، باعث شده تا به بهترین انتخاب برای اتصال انواع کاشی و سنگ تبدیل شود.
چسب کاشی خمیری: چسب ‌های خمیری نیازی به ترکیب شدن با آب ندارند و به تنهایی قابل استفاده هستند. معمولا برای نصب کاشی ‌های کوچک از این نوع چسب استفاده می‌ شود.

 

چسب پلیمری

در بسیاری از پروژه‌ های ساخت و ساز از چسب پلیمری برای اتصال سطوح مختلف استفاده می ‌شود. این چسب از انعطاف پذیری و چسبندگی بالایی برخوردار است و می ‌تواند بارهای سنگین ساختمانی را به راحتی تاب بیاورد. برای کف سازی ساختمان با انواع کاشی، سرامیک و چوب می ‌توان از چسب پلیمری استفاده کرد. 
این محصولات حتی برای اجرای سقف کاذب نیز کاربرد دارند. البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که ساختار مولکولی چسب پلیمری به گونه ‌ای است که در برابر حرارت و گرمای بالا واکنش نشان داده و روان می ‌شود. 

 

چسب بتن

از مصالح پرکاربرد در صنایع ساختمان سازی، بتن ‌ها هستند. چسب بتن نیز طبیعتاً در مواقعی استفاده می ‌شود که با بتن سر و کار داریم. متاسفانه بتن ‌ها از مقاومت کششی پایینی برخوردار هستند و این باعث می ‌شود در گذر زمان و بر اثر اتفاقات گوناگون دچار ترک خوردگی یا حتی شکستگی شوند. چسب بتن خواص شیمیایی و فیزیکی بتن را افزایش داده و باعث تقویت آن می شود. به گونه ای که اثری از ترک خوردگی یا شکاف در آن مشاهده نخواهد شد. چسب‌ های بتن در دو مدل لاتکس و اپوکسی به بازار عرضه می ‌شوند.

 

چسب کاشت میلگرد

این چسب ‌ها معمولاً بر پایه پلی آستر، رزین اپوکسی و وینیل آستر تولید می شوند. البته یک سری مواد افزودنی نیز در این چسب ‌ها وجود دارد که قدرت چسبندگی آن را افزایش می ‌دهد. معمولا مهندسین سازه برای تقویت و افزایش مقاومت مکانیکی میلگردها یا همان آرماتورها از این نوع چسب استفاده می‌کنند. این چسب‌ ها همچنین برای اتصال بتن ‌های قدیمی به بتن‌ های جدید، پر کردن درزها و شکاف ‌های سقف، اجرای تیرها و ستون ‌ها و نصب صفحات فلزی روی سطوح عمودی کاربرد دارند.

 

چسب کاغذ دیواری

همانطور که مطلع هستید، کاغذ دیواری‌ ها جزء تجهیزات تزئینی هستند که برای زیبا سازی بیشتر ساختمان استفاده می شوند. برای اتصال آن روی سطح موردنظر از چسب کاغذ دیواری استفاده می شود که پایه اصلی تشکیل دهنده آن متیل سلولز و نشاسته است. این چسب ها نیز پس از اعمال و سفت شدن، سطح کار را بسیار تمیز و یکنواخت در می آورند و زیبایی کار را دو چندان می کنند.

نظرات کاربران
02166761519